Op een perceel, dat wordt omsloten door Heilig Hartstraat en Molenstraat, zijn woningen gepland. Het plangebied ligt binnen het centrum van Best. Deze ontwikkeling maakt het mogelijk om 15 woningen (11 levensloopbestendige rijwoningen en 4 vrijstaande woningen) met bijbehorende tuinen en parkeervoorzieningen te realiseren. Er zullen 25 parkeerplaatsen worden aangelegd en een doorgaande verbinding voor het langzame verkeer tussen de Molenwiek en de Heilig Hartstraat. De woningen zijn ontworpen door Kuiper Hoevenaars Architecten.

Door Theo Louwers

Het terrein is in de huidige situatie deels bebouwd en verhard. Aan de zijde van de Heilig Hartstraat is op huisnummer 10 op de begane grond een winkelruimte met daarboven een woning. Naast deze bebouwing ligt een inrit naar het achterliggende perceel waar enkele bedrijfsgebouwen zijn gerealiseerd.

Om de woningen te kunnen realiseren wordt alle bebouwing op de percelen gesloopt. Om de gewenste verkeersontsluiting voor langzaam verkeer tussen de Molenwiek en de Heilig Hartstraat te kunnen realiseren en langs deze ontsluiting woningen te kunnen bouwen is een gedeelte van de tuinen van de woningen aan De Leeuwerikstraat 24-30 aangekocht.

Langzaam verkeer

Uit de ruimtelijke onderbouwing behorende bij de omgevingsvergunning blijkt dat er volgens het college sprake is van goede ruimtelijke ordening. Er zijn geen belemmeringen die deze ontwikkeling in de weg staan. Met deze ontwikkeling is daarom sprake van een goede ruimtelijke ordening, want de nieuwe woningen sluiten voor wat betreft omvang (oppervlak, goot- en bouwhoogte) en karakter aan bij de bestaande woningen in de omgeving. Er wordt met de 15 woningen een kleinschalige buurt gerealiseerd met groenvoorzieningen en een eigen verkeersontsluiting aan de Heilig Hartstraat. Er wordt een verbinding gemaakt met de Molenwiek, maar uitsluitend voor langzaam verkeer.

Parkeerplaatsen

Er kan worden voldaan aan de gemeentelijke parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning. Voor de 15 woningen zijn op basis van die norm afgerond 23 parkeerplaatsen nodig. Langs de ontsluitingsstraat worden 19 plekken gerealiseerd, bij de 2 woningen worden 2 parkeerplaatsen op eigen terrein gerealiseerd en bij de 4 vrijstaande woningen worden 4 parkeerplaatsen (1 per woning) gerealiseerd op eigen terrein. In totaal 25 plekken, waarmee aan de parkeervraag conform de gemeentelijke parkeernorm kan worden voldaan.

Omliggende woningen worden niet in de gebruiksmogelijkheden beperkt, noch is sprake van een aantasting van het woon- en leefklimaat. De nieuwe woningen worden gebouwd op ruime afstand van de bestaande woningen, zodanig dat er geen significante effecten op de bezonning van bestaande woningen en tuinen te verwachten valt.

De plannen zijn aan de hand van uitgevoerde milieuonderzoeken getoetst aan de wet- en regelgeving op het gebied van geluidhinder, luchtkwaliteit, bodembescherming, natuurbescherming, externe veiligheid en archeologie. Er zijn vanuit milieutechnisch oogpunt geen belangrijke nadelige gevolgen voor het milieu te verwachten.

Sluiproute

Omwonenden konden afgelopen maandagavond in het gemeentehuis de plannen bekijken en informatie inwinnen. “We zijn continue voor de gek gehouden door projectontwikkelaar Isavest”, laat Bjorn van Houtum namens de omwonenden van de Molenwiek weten. “We gaan zeker bezwaar aantekenen als straat en bewoners. Regelmatig kwamen er plannen en tekeningen boven water, die we nooit hebben gezien. We voelen ons hierbij toch ongemakkelijk. Wat betreft de Molenwiek, nu een doodlopende straat, zijn we toch bang dat die als sluitroute en parkeerstraat gebruikt gaat worden. En we hebben nog altijd geen informatie over het verloop van het bouwproces.”