Roel Timmers, schooldirecteur van Kindcentrum Platijn en Jan Aerts, toenmalig ‘hoofd Pius X school’ (huidig: Kindcentrum Bricks) gingen met elkaar in gesprek over het geven van (basis)onderwijs in het heden en verleden. Een aantal zaken is veranderd door de decennia heen, maar nog steeds blijken er veel raakvlakken te zijn tussen het onderwijs van toen en nu.
Door Lydia Notz
Na het afronden van zijn studie als leraar op de toenmalige kweekschool, startte Jan zijn docentencarrière in 1972 aan de Mariaschool in Wilhelminadorp. In 1978 werd hij de jongste schooldirecteur van Pius X. Hij bekleedde deze functie hier tot 1983 met veel plezier voordat hij wisselde naar een andere school. In zijn begintijd als directeur stond Jan 4 dagen voor de klas. De directeurstaken deed hij op vrijdag, zijn vrije dag. In die periode had hij soms klassen van 36 kinderen.
“Lesgeven verliep toen heel gestructureerd”, aldus Jan. “Er werd best streng onderwijs gegeven en alles was strak geregeld, terwijl ik zelf uit het vrijere hippietijdperk kwam. Maandelijks werd er eenmalig vergaderd, de uitkomst werd vastgelegd in een schrift. Ik kon me zo helemaal focussen op het onderwijs. Vanaf eind jaren 80 begon er een kentering te komen in de kijk op onderwijs. Groepswerk werd in het leven geroepen zodat kinderen op die manier van elkaar konden leren. Langzaam werd de aanpak in het lesgeven vernieuwd.”
“Jan, dit klinkt voor mij als een verademing”, valt Roel in. “Mijn baan bestaat normaliter volledig uit het directeurschap, maar vanwege het lerarentekort sta ik op dit moment 2 dagen voor de klas. Vanwege de indeling van het gebouw bij Platijn kunnen kinderen gebruik maken van verschillende werkplekken en wordt er meer gemixt met elkaar.”
Roel vond na zijn studie in 1999 werk als kleuterleerkracht bij De Heydonck. “Ik kreeg van mijn toenmalige leidinggevende veel ruimte om lessen zelf in te richten. Ontwikkelingsgericht onderwijs was toen al actueel en dat is hier bij Platijn nog steeds zo.
In 2014 werd ik directeur van de Wilhelminaschool die in 2016, samen met De Schakel fuseerde tot Platijn. Sinds 2016 bevinden wij ons met de nieuwbouw in Dijkstraten. Ik vier nu precies mijn 25-jarig jubileum in het onderwijs”, vertelt Roel met enige trots.
Kleuteronderwijs voor de toekomst
Roel is ervan overtuigd dat het kleuteronderwijs de goede basis legt voor de toekomst van leerlingen. Dingen die je hier leert, zijn in groep 8 nog steeds van belang. Jan herkent dit. “Bij ons stond spelenderwijs leren centraal. Kinderen waren toen hartstikke gemotiveerd. In de rest van mijn loopbaan ging de spontaniteit van het lesprogramma meer verloren.”
Roel: “Het spelend leren wordt in alle groepen van Platijn toegepast. Bij het jaarlijks gezamenlijk georganiseerde bevrijdingsfeest leren kinderen zelf verantwoordelijkheid te nemen voor taken en het gezamenlijk werken. Bij Platijn proberen wij de vastgelegde leerlijn zo creatief mogelijk in te vullen waarbij leerkrachten zelf hun thema’s inbrengen.”
Leraar ben je met liefde en plezier
Jan en Roel voelen beiden veel passie voor hun (voormalig) vak. Jan stond altijd met veel liefde en plezier voor de klas. Voor Roel is het mooie aan onderwijs dat hij veel creativiteit in zijn werk kwijt kan. Voor beiden staat het kind centraal: dat was en is nog steeds zo.
Jan, die recentelijk deelnam aan de reünie van Bricks en voorgaande scholen, ontmoette er een oud-leerling: “U hebt mij gemotiveerd om het onderwijs in te gaan.” Jan ging blij naar huis en dacht ‘dan heb ik het toch goed gedaan’.