Een wethouder aan het werk bij een kringloopwinkel? Tijdens de week van de circulaire economie was dit toch écht het geval. Deze week vierden de 30 vestigingen van kringloopwarenhuis Het Goed de impact die zij het afgelopen jaar hebben gemaakt - samen met hun lokale wethouders. Tevens maakten zij hun totale impactcijfers en de resultaten per vestiging bekend.

De Week van de Circulaire Economie is het grootste landelijke event dat draait om circulair ondernemen. Het Goed is hier dagelijks mee bezig: werk maken door hergebruik, dat is hun missie. In 2023 alleen gaf Het Goed aan in totaal bijna 10 miljoen producten een nieuw leven, wat heeft geleid tot 34.229 ton minder CO2 uitstoot. De Week van de Circulaire Economie vormt dan ook het juiste moment om stil te staan bij de gemaakte impact en deze per vestiging te vieren.

Wethouders verspreid over het hele land werkten een dagdeel mee in de winkels van Het Goed. Bij Het Goed Best stak wethouder Jan Willem Slijper de handen uit de mouwen om zelf te ervaren hoe het er achter de schermen aan toe gaat. De werkdag werd afgesloten met de uitreiking van de impactcijfers per vestiging. Bij Het Goed Best kwam dit totaal neer op een inzameling van 951 ton spullen, die hebben geleid tot 1.107 ton minder CO2 uitstoot. Een resultaat om trots op te zijn.

Duurzaam en sociaal ondernemen

Het Goed werd eerder al uitgeroepen tot de ABN AMRO Sustainable Retailer of The Year 2023-2024. Deze titel wordt toegekend aan de retailer in Nederland die het beste presteert op het gebied van duurzaamheid. Volgens Het Goed een prestatie die te danken is aan de inzet van hun 1800 betrokken medewerkers en trouwe klanten, die niet alleen hun spullen gunnen maar ook in de frisse warenhuizen shoppen. Samen maken zij van tweedehands het nieuwe nieuw.

Ook ontving de retailer in 2023 de PSO 30+ certificering op de Prestatieladder Socialer Ondernemen (PSO). Het doel van de PSO is om meer mensen met een kwetsbare arbeidspositie op een duurzame en kwalitatief goede wijze aan werk te helpen. Bij Het Goed betekent dit dat minstens 30% van het personeelsbestand bestaat uit mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. Dit doen ze niet alleen door in hun eigen organisatie werkplekken te faciliteren, maar ook door leveranciers en opdrachtnemers te stimuleren om sociaal te ondernemen. Zo hoopt Het Goed bij te dragen aan de creatie van een inclusievere samenleving.

Over Het Goed

Het Goed is een sociale onderneming met de missie: werk maken door hergebruik. Hun ambitie is méér spullen een tweede leven te geven en méér mensen een kans te bieden op passend werk. Dat realiseren zij landelijk met ruim 1.800 medewerkers in 30 winkels, 6 textielsorteercentra en twee klantcontactcentra.

Naast hergebruik maakt Het Goed werk van werkgelegenheid. Ze bieden passend werk aan mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, die hierdoor een grotere kans hebben om een baan te vinden bij een regulier bedrijf. Door hun speciale begeleidingsmethode heeft Het Goed de hoogste PSO-certificering ontvangen. Daarmee behoort de retailer in Nederland tot de koplopers op het gebied van socialer ondernemen.

Kijk voor meer informatie op https://www.hetgoed.nl.