Het thema van de vorige week gehouden Heerbeeckweek was ‘Van klomp naar sneaker’. In de projectweek hadden de leerlingen het over schoenen en klompen, maar voornamelijk ook over ecologische voetafdrukken, duurzaamheid en hoe je de wereld kan verbeteren. En hoe je dingen kunt hergebruiken of recyclen. Lieke Smetsers en Floor Smits maakten het volgende verslag.

We hebben deze week heel veel dingen gezien en gedaan die ons inzicht hebben geboden in een duurzame toekomst. Als eerste hebben we onze ecologische voetafdruk gemeten. En aan het einde van de test kreeg je dan te zien hoeveel aardes je nodig hebt als iedereen leeft zoals jij leeft. En dan krijg je ook te zien wat jij het meest en minst verbruikt. Wij hebben toch best veel geleerd van onze voetafdruk, want nu weten we ook wat we beter kunnen doen. In de toekomst willen we minder spullen gaan kopen en minder vaak de auto pakken. In plaats daarvan dus vaker op de fiets stappen.

Pimpen

We namen deel aan een workshop over Decathlon. De mensen, die de workshop gaven, hebben verteld over welke stappen zij willen maken zodat Decathlon veel duurzamer wordt en of wij als klas nog ideeën hadden voor het recyclen van schoenen. Nadat de mensen van de Decathlon waren geweest, mochten we zelf aan de slag om met een oude schoen iets nieuws te maken. Je kon het zo maken dat het kunst werd of je kon de schoen een nieuw leven geven, zodat die weer gedragen kon worden. Dat is best duurzaam en goed voor het milieu, want zo hoef je bijvoorbeeld geen nieuwe vaas te kopen, want je kan ook een oude schoen pakken en die leuk ‘pimpen’ en er een plant of bloem inzetten en dan heb je een leuke decoratie voor je huis en ben je meteen duurzaam bezig.

200 jaar Best

We hebben ook een film van een uur gekeken over het 200-jarig bestaan van Best. Het was erg interessant, want zo kreeg je uitleg over de fabrieken van vroeger en hoe het er toen uitzag. We zijn met de helft van de klas ook nog naar de molen gegaan hier in Best. We kregen daar uitleg over de verschillende soorten graan die zij vermalen. Op school hebben we nog een workshop gekregen over het maken van klompen, hoeveel klompenmakers er nog zijn in Nederland en we mochten ondertussen zelf proberen om hout van de klomp te schaven en de klomp uit te hollen. Aan het einde van de workshop mochten we zelf kleine klompjes versieren met allerlei kleurtjes.

Het Goed

We zijn met de halve klas naar Het Goed geweest. Daar hebben ze ons een rondleiding gegeven en uitleg gegeven over wat ze bij Het Goed doen. De klas kende de winkel nog niet echt. Ons viel voornamelijk op dat ze van oude, versleten spijkerbroeken gordijnen maakten en dat ze van oude kleding tassen maakten. Wij hebben dus veel geleerd over het recyclen van spullen en hoe belangrijk het is om dingen te recyclen, voornamelijk omdat kleding en spullen veel Co2 verbruiken.

Veel geleerd

Als klas hebben we superveel geleerd deze week. We weten wat we nu veel beter kunnen doen, zoals minder lang douchen, spullen recyclen, vaker met de fiets en niet te vaak met het vliegtuig op vakantie gaan. Wij vonden Het Goed het aller interessantste van de week, want daar hebben we veel dingen geleerd die we nog helemaal niet wisten. Zoals dat je van oude kleding tassen kunt maken en dat je daar jouw eigen spullen kan inleveren. Dus als jij ook duurzaam bezig wilt zijn, is het zeker aan te raden om je oude spullen in te leveren, want zo help je het milieu ook een beetje! En zo gaan we van een goed naar een beter (dus duurzamer) Best!