Op de vorige week gehouden raadsavond stond het belangrijke ’Voorlopig ontwerp stedenbouwkundig plan oostzijde stationsomgeving’ op de agenda. Een plan waarvan de basisprincipes in maart 2022 door de raad zijn vastgesteld. Terugblikkend op deze avond wordt duidelijk dat de bezorgdheid onder omwonenden over dit plan opnieuw naar voren is gekomen.

“Naarmate de tijd verstrijkt, lijkt het erop dat het oorspronkelijke plan zo is vormgegeven dat het nu als een legitieme en logische keuze wordt gepresenteerd. Echter, vanuit het perspectief van veel omwonenden zijn er, ondanks het participatietraject, nog steeds talloze vragen onbeantwoord”, aldus Pieter van Heeswijck namens de omwonenden.

Vier pijlers

Het Masterplan Stationsomgeving is gebaseerd op vier pijlers: de verbinding tussen dorp en regio, een warm welkom thuis, de transformatie van barrière naar verbinding, en streven naar een groene, duurzame en levendige omgeving. Allemaal gebaseerd op beleidskaders en de inbreng van inwoners, ondernemers en organisaties uit Best. Een van de beleidskaders was dat er in de periode van 2018 tot 2040 door de gemeente Best 4100 woningen gerealiseerd moeten worden en de stationsomgeving er daar 600 van pakt.

Besluit

Op 5 februari zal de raad een besluit nemen over het Definitief ontwerp stedenbouwkundig plan en dan zal rondom de komende jaarwisseling het besluit vallen over de Omgevingswet. “Echter, in de huidige vorm lijkt het plan met uitzondering van de 600 woningen, op alle punten af te wijken van de eerder vastgestelde pijlers”, sprak Van Heeswijck. “Omwonenden uiten hun zorgen over verminderde bereikbaarheid vanwege het steeds groter wordende aantal verkeersbewegingen, een visuele, verstikkende barrière van glas en steen die oploopt naar meer dan 40 meter, parkeeroverlast in de omliggende gebieden die zich uitbreidt tot in Heuveleind en Heivelden, gebrek aan groen en de overige impact op het centrum en aangrenzende wijken.”

Participatieproces

De betrokkenheid van inwoners, ondernemers en organisaties uit Best in het participatieproces blijft volgens Van Heeswijck een punt van zorg. “Bij aanvang namen ongeveer 150 van de 30.000 Bestenaren deel, de recente online enquête trok nog maar 40 deelnemers, terwijl de petitie tegen de plannen aanzienlijk meer handtekeningen verzamelde. Allemaal vanwege het gevoel dat heerst dat hun inbreng weinig invloed heeft gehad op de uiteindelijke plannen.

Ondanks de niet-bindende aard van participatie, benadrukken omwonenden het belang ervan, vooral gezien de complexiteit van het plan. De kritiek richt zich met name op de voorgestelde woontoren en belendende hoogbouw, tekort aan parkeerplaatsen en gebrek aan flexibiliteit in het huidige ontwerp. Tijdens de raadsavond is aangedrongen op een heroverweging, en hoewel de woningnood door iedereen wordt erkend is de stationsomgeving niet de juiste plek om deze nood op te lossen. Minder woningen, maar wel passend bij de bestaande bouwstijl met meer aandacht voor groen en duurzaamheid is het verzoek.”

Omwonenden doen dan ook een dringend beroep op de gemeente om hun bezwaren serieus te nemen, te reageren en het plan dienovereenkomstig aan te passen. Hoewel de omwonenden nog niet boos zijn, tonen zij zich hoopvol en vertrouwen erop dat hun zorgen serieus worden genomen en het plan wordt herzien.