Eva van IJzendoorn uit Best, een 19-jarig creatief talent, is bezig in haar derde jaar van de niveau 4 mbo-opleiding Mediavormgeving bij het Sint Lucas College op Strijp-S in Eindhoven. Mediavormgeving is de moderne benaming voor ‘grafisch design’ die studenten opleidt tot grafische vormgevers/designers. Eva leert hier, binnen haar gekozen studierichting, om ideeën van een opdrachtgever uit te werken en om te zetten in een pakkende website, app, animatie of poster.

Door Lydia Notz

“Ik heb voor een creatieve opleiding gekozen, omdat ik er alles in kwijt kan en er altijd leuk werk in deze sector te vinden is”, vertelt Eva enthousiast. “Niet alleen het ontwerpen zelf is heel boeiend, maar het geeft ook een goed gevoel om mensen blij te kunnen maken. Ik loop nu stage bij een bedrijf dat ontwerpen maakt voor verschillende opdrachtgevers. Hier ben ik onderdeel van de marketingafdeling en wij bedenken op verzoek van onze klanten video’s, tekst of animaties om personeel op een aansprekende manier aan te trekken. Het is dan super fijn als de klant tevreden is met ons ontwerp. Daarnaast leer ik om eerst een goed stappenplan te maken, gebaseerd op tijd en het budget van de klant. Vervolgens is de keuze voor de doelgroep en het juiste medium (de plek waar de tekst of het ontwerp gepresenteerd worden) heel bepalend. Tegenwoordig vindt publicatie – binnen de sector waarin ik nu stage loop - bijna altijd online plaats zoals op Facebook, Instagram of TikTok.”

Bedenken kost meer tijd dan het ontwerp

Het proces van opdracht tot eindproduct kost meer tijd dan mensen vaak denken en hier komt heel wat bij kijken. Een idee of voorstelling van iemand is mooi, maar hoe zet je dit zo om dat het ook maakbaar, aansprekend voor de doelgroep en betaalbaar is? Daarnaast is het zo dat – als iemand iets specifieks in het hoofd heeft - het de kunst is om deze wens goed te begrijpen en zo mooi mogelijk vorm te geven. In het bedenken zelf gaat veelal meer tijd zitten dan in het maken. Dat geldt ook voor de LP-hoes op de foto die Eva als schoolopdracht heeft bedacht. “Wij hadden hiervoor een maand de tijd en het heeft me meer dan 40 uur gekost. De LP ‘Abbey Road’ van de Beatles kwam zo weer op een andere manier tot leven. Want ik was werkelijk in London op de Abbey Road, heb hier een foto van het betreffende zebrapad gemaakt en deze verwerkt op de hoes, gemengd met andere symbolen die typisch zijn voor London, zoals de mutsen van de wachters voor Buckingham Palace en een typische dubbeldekkerbus.”

Trots

Eva is ook best een beetje trots op zichzelf in alles wat zij tijdens de opleiding en in haar stage tot nu toe heeft geleerd. “Het allerbelangrijkste is om, naar alles wat ik tegenkom of bedenk, met een creatieve bril te kijken. Bij een poster zien mensen vaak een blad papier met een mededeling, maar ik kijk naar de vormgeving, het lettertype en of er mogelijk sprake is van een bewerkte foto.”

Na haar mbo-opleiding wil Eva het liefste doorstuderen, zonder daarbij haar creativiteit uit het oog te verliezen. ”Want met creativiteit is het leven zoveel leuker.”