Na een kleine 20 jaar werkzaam te zijn geweest bij Archipel, stopt Jannie van Vooren met haar werk dat zij altijd geweldig vond. Op 19 december aanstaande om precies te zijn, want dan bereikt zij de pensioengerechtigde leeftijd. Het patiëntenvervoer bij Archipel kreeg mede door haar een boost en is in de afgelopen jaren flink uitgebreid.

Door Lydia Notz

In 2004 besloot Archipel Kanidas het cliëntenvervoer, dat voorheen aan een taxibedrijf was uitbesteed, in eigen handen te nemen. De aanschaf van een eigen bus was snel geregeld, zo ook het stellen van een vacature als ‘chauffeur’. Jannie voelde zich meteen aangesproken, reageerde hierop en werd aangenomen. Cliënten met bijvoorbeeld beginnende dementie die nog thuis woonden, konden zo ook op afwijkende tijden overdag worden opgehaald en naar het dagbestedingsaanbod bij Archipel in Best worden gebracht.

Geleidelijk aan werd de behoefte aan dagbesteding voor ouderen in Best en omstreken steeds groter en waren er meer bussen en chauffeurs nodig. Jannie nam het heft in eigen handen en trok de coördinatie en planning van het cliëntenvervoer naar zich toe. Het aantal bussen werd uitgebreid, maar Archipel ontwikkelde tegelijkertijd een nieuwe visie op welzijn en dagbesteding voor ouderen. Men vond het belangrijk om cliënten ook buiten de vaste instellingen passende activiteiten aan te bieden. De eerste ‘buitenlocatie’ (een andere locatie dan de instelling zelf) was de Activiteitenboerderij Antoniushof in Best.

Inmiddels zijn er verschillende buitenlocaties ontstaan waar ouderen overdag – al naar gelang hun wensen – een aantal mooie en actieve uren kunnen doorbrengen. Of dit nu zwemmen, bakken, houtbewerken, koken of keramieken is, er wordt zoveel mogelijk naar een maatwerkaanbod gestreefd.

Voor Jannie nam de complexiteit van het planningsproces alleen maar toe met inmiddels 8 bussen, 6 vaste werknemers en 35(!) vrijwilligers over deze diverse locaties en met variërende begin- en eindtijden. Zonder de inzet van al deze vrijwilligers was het nooit gelukt om het vervoer deze manier te verzorgen.

‘Ik ben blij als zij blij zijn’

Het meest uitdagende in haar baan als planner vindt Jannie dat de dagen eigenlijk niet te plannen zijn, want geen dag is hetzelfde. ’s Ochtends weet je niet wat er op een dag gaat gebeuren. Er kan een nieuwe cliënt bijkomen maar soms overlijden mensen ook. Het is altijd een uitdaging om het verloop van de dag in goede banen te leiden. De liefde voor de mensen zelf en het genieten als zij genieten, geven Jannie een grote kick. Cliënten vinden het alleen al fijn om ‘even op reis’ te zijn in de bus, nog los van de activiteit overdag. Een van de situaties die Jannie altijd bijblijven is de uitspraak van een cliënte in de bus gericht aan haar: ‘denk erom, ik heb alvast voor jou een plekje in de hemel gereserveerd.’

Jannie is sinds 1 juni jl. bezig met een overdracht van haar werkzaamheden aan haar opvolger. Met sindsdien wat minder werkzame uren tot in december geniet zij hier nog even van de laatste werkweken en van de vele mooie herinneringen aan de afgelopen 20 jaar.