Eens poseerde de eerste vrouwelijke burgemeester van Nederland – Truus Smulders-Beliën – trots met haar nieuwe Daf 600 in de Doornboomstraat, voor het toenmalige gemeentehuis van Oost-, West- en Middelbeers. Enkele jaren later, in 1960, vond er een hele grote Daf Rally plaats vanaf hetzelfde punt. Het dorp liep uit voor het ongekende spektakel, in een tijd waarin nog maar weinig dorpelingen een auto bezaten. Oldtimers Oirschot (OTO) en Daf Club Nederland slaan de handen ineen en houden op 16 juli nog eens zo’n Daf Rally.

door Rens van Ginneken

Bestenaar Theo Versloot en Arno van de Schoot uit Oirschot zijn beiden lid van zowel OTO als van de Daf Club. “Er is wel wat overlap tussen beide clubs”, vertelt Theo. “Maar dat beide verenigingen samen zo’n evenement organiseren is wel weer uniek. Het idee is geboren uit de gedachte om ook anderen te laten meegenieten van deze bijzondere auto’s die een belangrijk stuk van onze Nederlandse automobielhistorie vertegenwoordigen.” Arno van de Schoot bezit zelf een fraaie Daf 66 Marathon 1300 uit 1974, waaraan hij enorm veel plezier beleeft. “Je moet het uiteraard niet van de pk’s hebben bij deze auto’s: dat varieerde zo’n beetje tussen een zeer bescheiden 43 en 58. Maar technisch is de auto goed hoor. We zijn er onlangs nog mee naar de Vogezen geweest en hij hield zich prima!”

Het Pientere Pookje

Theo heeft een vergelijkbare Daf Marathon uit 1974, maar dan als coupé uitvoering en in knalgeel. Zijn vader had destijds ook een Daf, waarvoor Theo zich weleens geneerde, maar die schaamte voor het charmante wagentje is hij inmiddels al lang voorbij. “Deze auto’s waren met hun bijzondere automatische versnellingsbak – de Variomatic – hun tijd vér vooruit. Het Pientere Pookje had dat systeem als bijnaam. Het is later nog doorontwikkeld en ook voor andere merken gebruikt.” Arno vult aan: “Daf leverde auto’s met A- en B-type motoren: twee- en viercilinders.” Die nogal voelbare tweecilinder en het feit dat veel vrouwen in deze autootjes reden leverde de tamelijk respectloze bijnaam ‘de Truttenschudder’ op, terwijl Daf er wel mede voor zorgde dat Nederland met deze betaalbare auto’s een stuk mobieler werd. “Ze worden al lang niet meer gemaakt en er zijn er helaas veel gesneuveld bij de roemruchte achteruitrijraces in Zandvoort en Valkenswaard, maar toch rijden er nog behoorlijk wat rond. Dat is mede te danken aan de Daf Club die veel ondersteunende diensten aanbiedt en ook vrijwel alle onderdelen nog kan leveren vanuit haar magazijn in Geldrop.” Er rijden er zelfs nog zoveel rond met echte Daf-enthousiastelingen, dat ze voor hun Daf Rally op 16 juli rekenen op zeker zo’n honderd deelnemers.

Choke om tasje aan op te hangen?

“Dat komt ook, omdat we hier natuurlijk vanaf een unieke en mooie symbolische plek vertrekken”, aldus Arno. “In 1958 kreeg een totaal verraste burgemeester Truus Smulders-Beliën van de Beerzenaren een gloednieuwe Daf 600, vanwege haar koperen ambtsjubileum; de tweede die van de productieband rolde. Ze werd echt op handen gedragen. Het autootje bevindt zich nu in het Daf Museum en hier bij Grand-Café De Beerze – het voormalige gemeentehuis van de Beerzen – staat permanent een replica tentoongesteld. De auto die ze kreeg was overigens niet degene die je op de foto ziet: dat was een prototype. Op het moment dat ze hem kreeg had ze nog geen rijbewijs. Ze maakte haar eerste proefrondje in de fabriek, onder toeziend oog van de directeuren Hub en Wim van Doorne. Er doen nog allerlei sterke verhalen de ronde over Truus en haar Dafje, zoals dat ze de handchoke gebruikte om haar tasje aan op te hangen”, zo lacht hij.

In ieder geval was de beroemde Daf-rijdende burgemeester mede de aanleiding voor een grote Daf Rally vanuit Middelbeers in 1960. “Het was een promotieactiviteit van Daf”, vertelt Theo. “Het was echt een enorm succes met ruim 250 deelnemers. Die tijd willen we weer laten herleven op 16 juli.”

Op de testbaan van Daf

Arno: “Het mooie is dat we nu weer een vrouwelijke burgemeester hebben: Judith Keijzers. Zij komt op die dag, geheel in stijl, aan op het plein in een Daf 600 en zal hier ook het startsein geven voor de rally.” De organisatoren beloven een mooie route van ongeveer 85 kilometer door het landelijke gebied, onder meer langs landgoed Baest. “Een van de hoogtepunten in de route is wel de officiële testbaan van Daf in Sint-Oedenrode, waar we gaan lunchen. De afsluiting is bij Komaen in Spoordonk. Het belooft een mooie, relaxte dag te worden, waaraan zowel deelnemers als toeschouwers plezier zullen beleven”, aldus Theo.

Een bezoeker van het grand café meldt zich enthousiast bij de mannen en wijst naar de Daf van Arno. “Is dat een Daffodil?”, zo vraagt hij nieuwsgierig. Dat is het niet, maar er ontwikkelt zich wel een mooi en lang gesprek over Daf, de historie en de burgemeester. Daarmee lijkt het bewijs geleverd: Daf leeft nog volop.

Deelnemen

Zondag 16 juli, Daf Rally vanaf de Doornboomstraat in Middelbeers. Verzamelen vanaf 10 uur, vertrek vanaf 11 uur. Gastrijders (geen lid van DAF Club Nederland of OTO) kunnen voor 7,50 p.p. deelnemen aan deze rit met een auto van minimaal 25 jaar oud; dit hoeft geen Daf te zijn. Graag gepast betalen bij de inschrijving op locatie en voor 13 juli aanmelden via onderstaande link naar het aanmeldformulier. De inschrijving loopt via de Dafclub en selecteer bij het kopje ‘Ik ben’ dat je lid van Oldtimers Oirschot of gastrijder bent.

Via deze link aanmelden: www.dafclub.nl/ToertochtOirschot