Sinds kort is de regio weer een innovatief bedrijf rijker. De 19-jarige Luuk Huisman richtte Florenta op, waar een rouwarrangement van kunstbloemen kan worden gehuurd. Met zijn onderneming wil de Bestenaar graag bijdragen aan het duurzamer maken van de uitvaartbranche.
Door Angelique Mutsaarts-Strik
Het idee werd een paar jaar geleden geboren, tijdens een sparmoment van Luuk en zijn vader. Al kwam de uitwerking er destijds nog niet van. Nadat Luuk vorig jaar begon met zijn opleiding, ‘Ondernemerschap en Retailmanagement’ aan de Avans Hogeschool in Breda, is het plan alsnog van de grond gekomen. Onlangs is het bedrijf gestart onder de naam Florenta, en de bijbehorende website www.florenta.nl inmiddels live.
Een belangrijke pijler binnen het bedrijf is duurzaamheid. Luuk vertelt: “Na een uitvaart wordt het boeket eigenlijk niet meer gebruikt en dat vond ik heel erg zonde. Mijn gedachte daarbij was: ‘Wat als ik een rouwstuk van kunstbloemen maak en dat verhuur, zodat het vaker gebruikt kan worden?’. Nabestaanden kunnen het boeket voor een bepaalde periode huren en na afloop kan het weer worden opgehaald.”
Luuk heeft inmiddels al veel enthousiaste reacties ontvangen op zijn innovatieve idee van mensen uit zijn omgeving. Volgens de jonge ondernemer kan via deze oplossing dan ook op meerdere vlakken worden bespaard, bijvoorbeeld op het verminderen van transportkosten, aangezien speciale bloemen soms uit het buitenland gehaald worden. Op deze manier wil Luuk ook bijdragen aan een beter milieu.
Hobbels
Natuurlijk ging het allemaal niet gelijk zonder slag of stoot, bij de opstart van zijn bedrijf liep Luuk echt wel tegen een paar hobbels aan. Zo was het niet gemakkelijk om iemand te vinden voor het maken van een rouwboeket van kunstbloemen. Uiteindelijk vond hij een leverancier om hem te helpen bij het in elkaar zetten van het eerste exemplaar. Het kleurrijke boeket is gebaseerd op wat Luuk zelf voor ogen had en daar is hij vanzelfsprekend ook trots op.
In de nabije toekomst gaat Luuk zijn arrangement uitbreiden met meerdere rouwboeketten, die momenteel in bestelling zijn. Op langere termijn wil hij de mogelijkheid bieden om de rouwboeketten te personaliseren. Het verkopen van rouwboeketten als mogelijkheid na de uitvaart is ook iets om over na te denken, geeft hij aan. Luuk hoopt dat het verhuren en het gebruik van kunstbloemen in de uitvaartbranche steeds vaker voor gaat komen.
Taboe
De jonge ondernemer wil het gebruik van rouwboeketten gemaakt van kunstbloemen graag onder de aandacht brengen, aangezien het vrij nieuw is. De afgelopen tijd is hem opgevallen dat er binnen deze sector nog best een taboe heerst op het gebruik van kunstbloemen. Er wordt bij een uitvaart niet snel gedacht aan het gebruik ervan. Luuk vertelt: “Sommige mensen die ik gesproken heb, kregen het gevoel dat ze de overledene tekort deden door kunstbloemen op de kist te leggen en geen echte”. Het is dan ook zijn missie om te laten zien dat kunstbloemen, naast duurzaam, ook erg mooi kunnen zijn.
Met zijn bedrijf wil Luuk graag een eigen steentje bijdragen aan de uitvaartbranche. Hij vindt het fijn om nabestaanden te kunnen helpen bij een laatste mooi moment met hun dierbaren. “Ik vind het een mooi idee om iets te kunnen bijdragen aan een uitvaart. En dat mensen achteraf terugkijken en denken: ‘het is precies zo geweest als we wilden hebben”.