Ton Broeren, bestuurder/algemeen directeur, neemt met ingang van het nieuwe schooljaar afscheid van VOBO. Het Heerbeeck College in Best maakt samen met het Kempenhorst College in Oirschot deel uit van VOBO. “Dit is de leukste baan, die er is. Als ik op school rondloop, weet ik waar ik mijn werk voor doe. Contact met mensen is het allerbelangrijkste”, vindt Ton Broeren.

Door Theo Louwers

Ton Broeren trad in de voetsporen van zijn vader, die leraar pedagogiek en daarna directeur was aan de pedagogische academie Hemelrijken in Eindhoven. “Ik wilde orthopedagogiek gaan studeren in Nijmegen”, vertelt Ton Broeren. “Mijn vader adviseerde mij eerst kennis te maken met de praktijk. Ik ging naar de kweekschool, nu pedagogische academie. Van die beslissing heb ik nooit spijt gehad. Daarna heb ik alsnog pedagogiek gestudeerd.”

Afwisselend

Terugkijkend op zijn onderwijsleven heeft Broeren veel verschillende banen gehad. “Ik heb naast mijn studie bijvoorbeeld twee jaar les gegeven op het St. Lucas in Boxtel. Ik gaf er reclamepsychologie. Daarna heb ik in de avonduren les gegeven aan vaklieden die leraar wilden worden. Vervolgens kwam ik terecht op de nieuwe lerarenopleiding technische en exacte vakken in Eindhoven. Dertien jaar heb ik er gewerkt. Later werd die opleiding de Pedagogisch Technische Hogeschool. Ik werd er directeur in een lastige periode. Het aantal studenten liep destijds drastisch terug en er waren daardoor financiële problemen. Door inzet van het hele team hebben we een crisissituatie kunnen voorkomen. Uiteindelijk fuseerde de opleiding samen met andere scholen tot Fontys. Mijn volgende stap in onderwijsland was algemeen directeur van het Economisch Lyceum in Eindhoven. Twee jaar heb ik er gewerkt. Daarna ben ik nog enkele jaren directeur geweest van de school voor volwassenen educatie. Nu maken die opleidingen deel uit van het Summa College.”

Oogst

Veelal leken de kortdurende functies die Ton Broeren op zich nam daardoor op interimbanen. “Ik wilde ook wel eens een oogst meemaken. In 2003 solliciteerde ik bij de scholengroep voor Voortgezet Onderwijs Best-Oirschot. Wel moest ik beloven zes jaar te blijven. Het Heerbeeck College en het Kempenhorst waren toen net gefuseerd. Inmiddels maak ik de 20 jaar vol. Het is dynamisch werk. Ik geloof niet in autoritair leiderschap. Onderwijs moet je vanuit verschillende rollen samen maken. Het onderwijs is zo rijk als de vrouw of man voor de klas. Ook de conciërges en alle andere onderwijsondersteunende collega’s maken de school. Het contact met de leerlingen staat altijd centraal. In de afgelopen jaren is het gebied waar de leerlingen van Heerbeeck College en Kempenhorst College vandaan komen, gegroeid en is de belangstelling van leerlingen voor beide scholen toegenomen. De school telt 2600 leerlingen en ruim 300 medewerkers. Op de top telden we 3200 leerlingen. De daling heeft te maken met demografische ontwikkelingen (er zijn minder jongeren). Onder andere op het Heerbeeck International College (HIC) zijn veel leerlingen afgekomen. Heerbeeck en Kempenhorst hebben een goede naam opgebouwd.”

Samenleving

Broeren is er voorstander van om voortdurend verbinding met de samenleving te hebben en deze daarom ook binnen de school te halen. “Onderwijs moet altijd in een realistische context geplaatst te worden. Bijvoorbeeld laten zien hoe een MRI scanner van Philips Health Care werkt. We moeten proberen te voorkomen dat we als school op een eiland zitten. Het gemeenschapsgeld waar we jaarlijks mee om gaan, zo’n 30 miljoen euro, schept verplichtingen. We moeten daar zorgvuldig mee werken.

Ik sta erg achter de vier kernwaarden van VOBO: verbinding, vertrouwen, verantwoordelijkheid en vernieuwing. Op de eerste plaats heb ik vertrouwen in jonge mensen. In de tijd dat ze op school zitten, leren ze verantwoording te nemen en wij hebben de verantwoordelijkheid om ze daarbij te begeleiden. Om leerlingen steeds goed voor te bereiden op hun toekomst en de toekomstige samenleving, moeten we voortdurend blijven vernieuwen. Een belangrijke vernieuwing bij VOBO is dat leerlingen leren om eigen keuzes te maken en verantwoordelijkheid te dragen voor hun eigen leerproces. Daarom zijn er onder andere leercoaches, die leerlingen helpen bij deze ontwikkeling. Het onderwijssysteem in Nederland is behoorlijk ingeperkt en soms beklemmend om het beste voor leerlingen te doen. Zo zouden er bijvoorbeeld gedifferentieerde diploma’s uitgereikt moeten kunnen worden. Verbinding betekent onder andere dat de school midden in de samenleving staat. Ik ben altijd erg blij geweest met de grote betrokkenheid van veel mensen en instanties bij onze scholen. Verbinding is ook belangrijk in de onderlinge samenwerking, bijvoorbeeld tussen Kempenhorst en Heerbeeck. Kempenhorst heeft bijvoorbeeld een geweldige techniekafdeling waar leerlingen van het Heerbeeck ook profijt van kunnen hebben.”

Collega’s missen

De scheidende bestuurder/algemeen directeur zal zijn collega’s en de contacten met de mensen buiten school gaan missen. “Het Heerbeeck College en Kempenhorst College zijn geen dorpsscholen maar dynamische instellingen. Ik heb veel leuke en betrokken mensen leren kennen. Mijn wens is dat de scholen dynamisch blijven, aandacht hebben voor elk individu en blijvend vernieuwen met de blik op de samenleving en het belang van leerlingen. De rol van de leraar verandert mee en leerlingen hebben met steeds meer zaken uit de hele wereld te maken. Ik blijf voorlopig nog met school bezig. Daarna wil ik nog graag bij zaken in het onderwijs en de samenleving betrokken blijven. Wel lijkt het me prettig om iets meer eigenaar van mijn eigen agenda te zijn.”

Broeren wordt opgevolgd door Geert-Jan Nillesen, nu nog algemeen directeur van het Jan van Brabant College in Helmond.