Het is een verademing om op woensdagmorgen 7 juni bij het Langven rond te lopen. Alles werkt mee: het weer zorgt voor een aangename temperatuur: de vogels geven een jubelconcert van de bovenste plank en de planten tonen hun beste tooi in dit jaargetijde. De leerlingen van groep 6 van Kindcentrum Platijn hebben mazzel. Vandaag zijn ze, samen met juf Marlous en twee ouders, bij het Langven op uitnodiging van de scholenwerkgroep van IVN Best. Deze morgen leren zij over en genieten van de natuur.

Schoolgidsen Jan en Maria staan om half negen al aan de poort om de kinderen op te halen. De kinderen komen gehuld in een oranje hesje naar buiten en met een lange broek aan: tegen eventuele teken. Samen fietsen ze naar het Langven.

Daar aangekomen heet schoolgids Jan de kinderen welkom, stelt de mensen voor en vertelt vragenderwijs wat over het gebied. Het heet officieel ‘Nieuwe Heide’. Bij de meeste mensen beter bekend als het ‘Langven’. “Vroeger was het bosgebied. De mens heeft de bomen gekapt en zo is de heide ontstaan”, legt Jan uit. “Als we de heide willen behouden, moeten we schapen laten grazen en de jonge boompjes verwijderen. Anders krijgen we weer bos.”

Vervolgens mogen de kinderen in tweetallen aan de slag. Zij werken een circuit af van 14 opdrachten.

Leerlingen

Op de vraag wat de kinderen ervan vinden, komt meestal de reactie: “Leuk!” Een enkeling heeft het niet op de kruipende mieren, de vliegende insecten en de zwemmende waterdiertjes. Twee meiden scheppen vol overgave naar waterdiertjes. Schoolgids Cor kijkt mee en benoemt de gevonden diertjes: salamanders, kikkervisjes, larven van de mug en watervlooien. Eén van de meisjes vraagt of zoiets niet in het weekend kan met papa en mama erbij. “Die zullen dat vast ook leuk vinden en ervan leren,” is haar motivatie.

Twee jongens verdiepen zich in de ontwikkeling van padden en kikkers. Zij leggen plaatjes in de goede volgorde. Als ze klaar zijn, draaien ze de plaatjes om. Er staat ‘langvne’. “Oh, dan zijn de laatste twee fout”, is hun conclusie.

Bij opdracht zes is het erg druk. Wel drie groepjes zijn bij elkaar gekomen. Ze moeten van spullen uit de natuur een kunstwerkje maken. Het lukt ze aardig om met takjes, sprokkelhout en wat mos iets natuurlijks te maken. Een tipitent of een mozaïek.

Ouders

De mama van Owen, Merit, staat bij de kunstwerken. Zij stimuleert de kinderen, geeft aanwijzingen en als afsluiting maakt ze een foto van het kunstwerk met de kinderen erbij. Ook zij vindt het leuk om buiten te zijn. In het weekend komt het er vaak niet van. Ze legt uit: “De school organiseert veel activiteiten en daar worden meestal ouders voor gevraagd. Het gaat vaak om vervoer, maar ik beschik niet over een auto. Dus activiteiten zoals deze zijn voor mij een mooie gelegenheid om te helpen”. Merit komt oorspronkelijk uit Drenthe, dus heide en bossen zijn wel bekend bij haar.

Mama Heidi heeft twee kinderen in de groep zitten. Zij heeft zich de dag ervoor pas aangemeld. Zij is immers afhankelijk van wat er te doen is op haar werk. Dat kan snel veranderen. Zij heeft wel de mogelijkheid om tussen de groepjes door ‘op afstand te werken’. Met haar mobieltje kan ze bijvoorbeeld e-mailtjes beantwoorden. Tegelijk helpt ze de school en haar kinderen vinden het fijn als mama meegaat. “Bovendien leer ik er zelf van,” zegt ze met een lach.

Schoolgidsen

Vanuit de scholenwerkgroep van IVN Best gaan altijd twee schoolgidsen mee met een groep. Deze keer zijn dat Jan en Maria. Helaas zijn er te weinig ouders aangemeld voor een goede begeleiding. Daarom is een beroep gedaan op andere schoolgidsen. Schoolgids Cor helpt bij het scheppen naar waterdiertjes. Marijke staat bij de post met de verrekijkers. De leerlingen mogen hier enkele vogels spotten. Annelies staat bij de sporenkist, waar de kinderen drolletjes, keutels, eieren en braakballen bij het juiste dier zoeken.

De scholenwerkgroep organiseert elk jaar twee natuuractiviteiten. In het voorjaar voor alle groepen 6 en in het najaar voor alle groepen 7 van de basisscholen in Best. Hiervoor zijn uiteraard veel schoolgidsen nodig. Interesse om dat ook enkele keren per jaar te doen? Neem dan contact op met de coördinator, Annelies Berende, telefoon 06 36514118, e-mail anneliesberende@hotmail.com.

Rond 11.00 uur wordt de ochtend gezamenlijk afgesloten. Alle spulletjes zijn al verzameld als schoolgids Maria nog even napraat met de kinderen. Wat heb je allemaal gezien. En beleefd? Hoe heb je het ervaren? Hier komt maar één antwoord op: “Hartstikke leuk.” Zelfs de enkeling die het aanvankelijk maar niks vond. Voor meer info: www.ivn.nl/afdeling/best/werkgroepen/werkgroep-scholen/