Als oudere wil je graag zo lang mogelijk in je vertrouwde omgeving blijven wonen. Met ondersteuning bij de kleine dingen in het leven wordt het haalbaar om in deze wens te voorzien. Thuisservice-organisatie Home Instead stelt de persoonlijke behoefte van de senior altijd voorop.
Door Lydia Notz
Suzanne Verploegen richtte begin 2015 de vestiging van Home Instead Eindhoven en omgeving op. Landelijk en zelfs internationaal bestaat Home Instead al lang. “Mijn achtergrond voor deze keuze is dat ik zelf een lange periode mantelzorger voor mijn vader ben geweest die uiteindelijk overleed aan dementie. Toen dacht ik: de ouderenzorg kan ook anders georganiseerd worden, vanuit de klantbehoefte en met meer aandacht. Wij zien een mens als een geheel met lichamelijke, psychische en sociale aspecten. Voor ons is het totaalplaatje in de service thuis richting de oudere belangrijk, alles wat niet zorg gerelateerd is. Het gaat hierbij om de grijze gebieden die zorgen voor een stukje welzijn zoals het samen eten, boodschappen doen of andere maatwerkactiviteiten.” Jan Scheepens, Caregiver (Engels voor hulpverlener) bij Home instead vult aan: “Vandaag bezocht ik nog samen met een klant de Heilige Eik in Oirschot. Onlangs heb ik met iemand gebiljart en met een andere persoon bracht ik een bezoek aan het kerkhof.”
Kleine dingen maken een groot verschil
Het zijn de simpele dingen die het leven van een oudere zoveel meer waard maken. Met een theedoek op tafel, een aantal zelf geplukte bloemen in een glas water en het mee-eten als Caregiver, kun je niet alleen een restaurantbeleving en gezellige sfeer creëren, maar dit wekt ook nog eens de eetlust op bij de klant.
“De zorgvraag bereikt ons veelal via de zorgtrajectbegeleider of de huisarts. 80% van onze klanten heeft een vorm van dementie, al dan niet verder gevorderd. Bij 15% spelen lichamelijke elementen een rol. Onze oudste klant is 101 op dit moment, onze jongste 65.” Jan Verbeek definieert als Klantcoördinator in een klein team van collega’s met de klant (en diens familie) de servicewensen. “Na het matchen met een passende Caregiver, zoeken wij ‘naar het haakje’ voor een goede aansluiting met de klant. Dit kan via een centraal thema, zoals de hond, muziek, sport of het maken van een stamboom.”
Win-win
Het continu meedenken met de klant en het met toewijding verrichten van de activiteiten, helpt in het opbouwen van vertrouwen. De mantelzorger kan op die manier met een gerust hart voor een paar uurtjes het huis verlaten, zodat de eigen batterij weer even kan worden opgeladen. “Wij brengen geregeld samen met de oudere een bezoek aan de kapper, de fysiotherapeut of de oogarts. Dit biedt ook een verlichting als de kinderen verder weg wonen. Zowel de oudere als ook de familie kan in een online portaal meelezen welke activiteiten hebben plaatsgevonden.”
Suzanne ziet in deze vorm van dienstverlening een win-win situatie voor de klant, de mantelzorger en de Caregiver. “Door de jarenlange ondersteuning ontstaat er vaak een hechte band tussen alle partijen. Het is bovendien dankbaar werk en ik gun eigenlijk iedere oudere een Caregiver.”