In de editie van vorige week was bijgaande tekst over de expositie van Dini van Gardingen niet helemaal correct geplaatst. Vandaar dat de tekst deze week nogmaals meegaat.
Van 2 mei tot 12 juni bewonder je in de Bibliotheek Best de mooiste borduurwerken van Dini van Gardingen tijdens de openingstijden van de
bibliotheek. De expositie is gratis te bezoeken.
Dini van Gardingen werd in 1927 geboren in Boxtel. Toen ze een paar maanden oud was verhuisde ze samen met haar ouders terug naar Best. Het gezin was in het dorp bekend vanwege hun sigaren- en sigarettenwinkel op het Kruispunt (nu Bosseweg). Na de lagere school volgde Dini van Gardingen een opleiding tot coupeuse. Ze bleek heel handig met naald en draad. Ze borduurde voor haar uitzet prachtige motieven op lakens, slopen, tafellakens, servetten en tafelkleedjes.
Tentoonstelling
De borduurwerken in de expositie zijn een postuum eerbetoon aan Dini van Gardingen en de kunst van het borduren. Toen haar kinderen in de jaren zeventig gingen studeren pakte ze deze hobby weer op en ging schilderijen borduren. Dini koos vooral romantische onderwerpen. Hummel-figuren, tuinen, bloemen,cottages en stillevens. Haar eerste schilderij is het ’meisje met de brie’. Ze was heel blij met het resultaat. Het schilderij kreeg een mooie lijst en een prominente plaats in haar w oonkamer. Zo ging dat met al haar schilderijen die volgden. Ze borduurde tot op zeer late leeftijd.
Het zoeken naar een mooi patroon was al een feest op zich. Ze kon geen handwerkwinkel voorbijlopen zonder naar binnen te gaan. Dini gebruikte vrijwel altijd DMC-garen en een fijn stramien, omdat dat een mooigedetailleerd resultaat opleverde, vond ze. Veel van haar schilderijen maakte ze met halve kruisjes. Voordat het eerste steekje kon worden gezet was er al veel voorbereidend werk gedaan. Met behulp van telpatroon en handleiding moesten de verschillende garens worden geselecteerd en op garenkaarten worden gezet. Soms moest garen worden gesplitst. Gekleurde knopspelden gebruikte ze om in het telpatroon aan te geven waar ze aan het werken was. Haar vaste hand gaf de borduurdraad altijd dezelfde spanning en dat zie je in het resultaat.