Josca van Steijn uit Breda en Bestenaar Rik van Heesewijk, beiden 20 jaar, reden onlangs op hun oude bromfietsen, Vespa’s Si uit de jaren 80, naar Parijs. Ze legden heen en weer zo’n 830 km af. Drie dagen heen en twee terug. Het duo verbleef nog een dag in de Franse hoofdstad om te genieten. De opbrengst voor het goede doel, Kika, was 3881 euro. Het duo wil er 4000 euro van maken.
Door Theo Louwers
“We zouden liegen als we zouden zeggen dat dag één goed verlopen is”, vertelt Josca. “Ondanks dat het heel hard regende en waaide hadden we veel zin in de tocht. Met de tassen op de rug vertrokken we vanuit Breda.”
Rik kreeg al in Zundert een lekke achterband, 5 km voor de Belgische grens. “We waren er gelukkig wel op voorbereid, dus repareren dan maar”, vult Rik aan. “Na zo’n 1,5 uur gesleutel in de kou en regen en wat gastvrijheid van Belgen en Nederlanders lukte het ons de achterband te herstellen.”
Na zo’n 15 km stopte Rik zijn bromfiets er helemaal mee. “We vermoeden dat er water in de carburateur was gekomen door de regen. We stonden stil bij een pompstation in Brasschaat en probeerden de carburateur te reinigen. Na wat tijd lukte het ons de carburateur eraf te halen en te reinigen.”
Echter bleek bij het terugmonteren van de carburateur het metaal van de carburateur het te hebben begeven. “We vreesden ervoor dat we bezemwagen Sven moesten opbellen. Sven wilde ons graag helpen en kwam na zijn werk de reservebromfiets afgeven.”
Na regen komt zonneschijn
De volgende dag rijden Rik en Josca ongeveer 210 km en lopen ze heel wat schade van de dag ervoor in. “Eenmaal Antwerpen uit, ging het tempo stukken hoger. De platte wegen die we gisteren en afgelopen uren hadden gezien veranderden langzaam in golvende akkers en boerenwegen. De bromfietsen konden dit redelijk goed trekken. We genoten van het uitzicht met het zonnetje op ons gezicht en we waren gemotiveerd om ver te komen. Het doel was Saint Quintin. De golvende boerenwegen volgden we tot de grens met Frankrijk. Onderweg naar Saint Quintin werd het na zo’n 45 km al donkerder, iets wat we spannend vinden op de Franse boerenwegen. Weinig licht en km’s zonder pompstations en supermarkten, daar wilden we absoluut niet stil vallen. De laatste 20 km was het al redelijk donker heuveltje op heuveltje af maar we waren zo dichtbij, we vonden het spannend maar gingen door. Uiteindelijk bereikten we Saint Quintin, een dagoverwinning voor ons tweetjes.”
Mijlpaal
“Met de buikjes vol en de bidonnetjes gevuld stapten we de volgende dag op onze Vespa’tjes. We moesten zo’n 140 km afleggen om onze mijlpaal te halen. De wind waaide behoorlijk hard en de wolkjes waren donker, gelukkig bleef het droog. Zo nu en dan kwam het zonnetje door over de mooie Franse akkerbouwwegen.
De laatste wegen waren wat spannender, je mag er 90 rijden terwijl wij heuvel op 35 à 40 km/u haalden. We vonden dit na wat kilometers minder relaxed en besloten de laatste 30 km binnendoor te rijden naar onze Air B&B. Onderweg kregen wij veel leuke kijks en duimpjes omhoog. We vermoeden dat de Fransen weinig tweetaktjes met fietspedalen zien. Eenmaal in de randstad konden we redelijk goed met het verkeer mee ondanks onze zware ladingen. In de stad zelf rijden bleek minder spannend dan verwacht en we wisten onze Air B&B te bereiken. We hebben het gewoon gedaan! Parijs is gerond!
Arc de Triomphe
“De volgende dag hebben we Parijs een beetje kunnen ontdekken. Na een goede nachtrust begonnen wij de dag met een Frans stokbroodje als ontbijt. We besloten op onze bromfietsen de Arc de Triomphe op te zoeken. Eenmaal op de weg leerden we snel van onze Franse medetweewielers hoe je snel ‘lane-splittend’ door het verkeer kan weven! Efficiënt en zeker sportief rijden, hartstikke leuk dus voor ons. Vandaag weer veel kijks een duimpjes omhoog zoals de voorgaande dagen.
Via de Champs-Elysées weten we ‘de Arc’ te bereiken. De bekende rotonde van de Arc is met vlagen druk, maar we besloten er toch op te zoomen. Niet één rondje, niet twee rondjes, maar drie keer gingen we over deze ‘chaos’ rotonde heen.
Na de Arc de Triomphe trokken we op de tweewielers naar tour Eiffel. We waren op tijd bij het Louvre en wisten Cupido en Zeus te vinden. Er is één schilderij heel populair in het Louvre: Mona Lisa. Eenmaal gezien konden wij dat van onze lijstjes afvinken.”
Van Parijs naar Valenciennes
De dag van de terugreis haalden de jongens de geplande 200 km’s gereden en haalden Valenciennes. “Dit is ongeveer het halverwege punt naar Nederland toe vanaf Parijs! Voordat we van start gingen namen we even de tijd om rustig te ontbijten en konden we nog even afspoelen onder de douche. Met een croissantjes ontbijt en een schoon lichaam konden we eindelijk vertrekken. Om 8.45 uur weten we weg te rijden bij de B&B, ochtendspits dus! Door de ochtenddrukte in Parijs gingen de eerste 30 km de stad uit wat langzaam. Helaas moesten wij op de a-relaxte wegen van dag drie rijden om weer uit de buitenwijken- en industriegebieden van Parijs te komen. Uiteindelijk waren we Parijs uit en ging het tempo weer omhoog.
Het waaide onderweg behoorlijk hard, we konden met wat bijna lijkt 45° tegen de wind in leunen en recht overeind blijven rijden. Eenmaal de 50 zware km’s achter de rug hadden we Valenciennes bereikt. We reden meteen naar een hotel en boekten een kamertje voor de nacht.”
Best
En het slot vanuit het dagboek: “Vandaag een goede dag achter de rug! Zo wisten we drie verschillende landen aan te tikken in een dag. Er kwamen vandaag zo’n 220 km’s bij op de kilometertellertjes van de Vespaatjes, en oh ja bijna vergeten… klein detail maar we wisten eindstreep Best te bereiken!”
Meer info op: www.brommernaarparijs.nl
Link voor doneerpagina KiKa: https://www.actievoorkika.nl/brommer-naar-parijs-een-rit-voor-kika